Plywood gesloten laadbak voor Bevri - Van den Berg te Zeewolde

Deze wagen wordt gebruikt om een bandenwisselapparaat voor trekkers en andere landbouwvoertuigen te vervoeren. Daar waar een lekke of beschadigde band is, wordt deze ter plekke van de velg gewisseld. 

De carrosserie heeft een achterkant met twee deuren en een trapje om gemakkelijk binnen te stappen. Aan de voorzijde aan de passagierskant zit ook een deur met trap, zodat de lading voorin ook snel bereikt kan worden. 

Aan de binnenzijde is bovenin een takelinstallatie geplaatst. Hiervoor is een versterkt frame gebouwd. De rails is aan de achterzijde uitschuifbaar. Het bandenwisselapparaat kan hierdoor achter de wagen geplaatst worden. Het bedienen van de takelinstallatie en bandenwisselapparaat gebeurt met een eigen stroomvoorziening (hier is geen foto van) op basis van een dieselgenerator.

 

Lees meer over gesloten carrosserieën

 

Oprijcarrosserie voor Kelderhuis te Wolvega

De firma Kelderhuis te Wolvega vervoert zwaar materiaal . Voor hen bouwden we deze oprijcarrosserie met oprijram op een Scania 8 x 2 truckchassis voor Kelderhuis te Wolvega. 

Op de hoofdligger van het chassis is een pontonframe gemonteerd om de carrosserie torsiestijf te maken. De opbouw is geheel geschoopeerd, wat betekent dat een zinklaag is aangebracht op het stalen frame waardoor deze roestvrij blijft. 

In het kopschot zit een lier om voertuigen de carrosserie op te trekken. De oprijplaten worden elektrisch- hydraulisch bediend. 

 

Lees meer over open carrosserieën

 

Open laadbak met rollerkraan op rails voor Timmerman Staphorst

Timmerman Transport te Staphorst vervoert onder andere glasbokken. Hiervoor bouwden we deze open laadbak die we hebben voorzien van een rails waarop de rollerkraan heen en weer kan rijden om zo handig mogelijk te kunnen laden en lossen. De carrosserie is bovendien voorzien van een onderbouwkoppeling. 

Lees meer over open laadbakken,  laad- en loskranen en custom builds of speciaalbouw

Prachtige open dag met vele bezoekers

De open dag werd door honderden mensen bezocht. Een groot aantal klanten had zijn wagen beschikbaar gesteld om te bekijken. Zowel binnen als buiten stonden alle soorten carrosserieën opgesteld.

‘s Avonds een mooi feest met toespraken, lekker eten en muziek van DJ Disco en Syb van der Ploeg. Bauke zette zijn moeder Ticky (94), broer Hans en Joop Ruardi in het zonnetje.

Els Edes
Voorgeschiedenis 1808 - 1876
 Voorgeschiedenis 1808 - 1877 - Haentje Jan IJntema bij een paardekar (1 van 1).jpg

Voorgeschiedenis 1808 - 1877 - Haentje Jan IJntema bij een paardekar (1 van 1).jpg

In 2017 viert IJntema Carrosseriebouw het 140-jarig bestaan. Voordat de eerste IJntema in 1877 het bedrijf overnam, bestond het al sinds 1808. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het bedrijf al 209 jaar bestond in 2017. 


Haentje Jan IJntema heeft dit verhaal vlak voor zijn overlijden (1951) geschreven. De tekst is hier en daar gewijzigd en de spelling is aangepast aan die van deze tijd. Sinds 1924 bestaat het garagebedrijf naast het carrosseriebedrijf. In 1949 nemen de zonen van Haentje de bedrijven over: Wieger (1922 - 1976) het carrosseriebedrijf en Obe (1915 - 1985) de garage. In het midden van de zeventiger jaren kwamen de bedrijven in handen van Haentjes kleinkinderen: Hans en Bauke IJntema in het carrosseriebedrijf (nu gevestigd te Heerenveen) en Joost IJntema en zijn zwager Henk Bangma de garage (nu aan de Spoardyk te Workum). Sinds 1986 zwaait Bauke de scepter over IJntema Carrosseriebouw.


Meer over de geschiedenis van IJntema Carrosseriebouw vindt u hier: 

  1. VOORGESCHIEDENIS 1808 - 1876

  2. 1877 - 1918

  3. 1919 - 1934

  4. 1935 - 1948

  5. 1949 - 1989

  6. 1990 - 2017

    VANAF 2018

Open dag zaterdag 28 oktober 2017
Aankondiging open dag 28 oktober 2017 (1 van 1).jpg

Hebt u altijd al eens willen zien hoe een carrosserie van een vrachtwagen gebouwd wordt? Of bent u gewoon benieuwd wat IJntema voor bedrijf is? Zaterdag 28 oktober openen wij de deuren van de werkplaats voor iedereen die belangstelling heeft. Op onze 140ste verjaardag laten we zien hoe wij opleggers, aanhangers, trailers, kranen, distributiebakken, speciale en unieke ontwerpen fabriceren.

U bent van harte welkom.

Zaterdag 28 oktober
12:00 - 16:00 uur

Leeuwarderstraatweg 151A
8441 PK HEERENVEEN 

Els Edes
Koelcarrosserie voor de firma Jansma te Haule

Voor de firma Jansma te Haule hebben wij een koel-vriescarrosserie met koelunit gebouwd op een toegeleverd truckchassis.

Op het hulpchassis is een Isonort koel-vriescarrosserie d.m.v. kikkerplaten bevestigd.
De vloer is geheel geïsoleerd met C.F.K.-vrij hardschuim en afgewerkt met een grove stroeve gietvloer. Net als de vloer zijn de zijwanden en het dak geheel geïsoleerd met C.F.K.-vrij hardschuim. De rechterzijwand is voorzien van 2 zijdeuren, 1 deur is voor de voorste compartiment waar het vriesgedeelte voor is en de achterste deur is voor het koel gedeelte. 
De koeling wordt geregeld en aangedreven door een Thermo King V-300 Max koelmotor.
Tevens is de tussenwand voorzien van een ventilator voor het koelen van de achterste ruimte met een thermostaat en deurschakelingen op de achterdeur en zijdeur is de temperatuur te regelen.

Achterportaal is van RVS met 2 achterdeuren voorzien van dubbele rubberen afdichtingsprofielen. Aan weerzijden van het voertuig voor het asstel onder de laadbak is geanodiseerde aluminium zijafscherming gemonteerd volgens de de voorschriften van de RDW.

Lees meer over koelcarrosserieën

Open laadbak voor de firma Mulder

Voor de firma Mulder uit Tollebeek hebben we een open laadbak gebouwd op een toegeleverd truckchassis.

Het grondraam en kopschot is volbad gegalvaniseerd en daarna zijn de zichtdelen in kleur gespoten. Kopschot is voorzien van een verzinkt stalen plaat met een luik voor achteruit te kijken.
De vloer is voorzien van 28mm hardhouten planken met lipprofiel en daaroverheen geschroefd een gegalvaniseerde stalen traanplaat. Tevens zijn er in de randbalk 12 sjorogen gemonteerd.

Daarnaast is onder de opbouw een RVS gereedschapskist aan de rechterkant geplaatst.

Aan de achterzijde zijn 2 stuks aluminium Altec verlaadrail type VRF-105 gemonteerd met borging in de opgeklapte stand.
De draagkracht per verlaadrail is 16800kg. 

Lees meer over open laadbakken

Recent afgeleverdEls Edes
Schuifzeil carrosserieën met schuifdak voor firma Walinga te Sneek

Voor de firma Walinga uit Sneek bouwden wij een schuifzeilen carrosserie met schuifdak op een toegeleverd truckchassis.

Het grondraam is voorzien van 49 rongbussen 15 stuks in de beide randbalken, 15 stuks in het midden en 4 stuks in achterbalk. Tevens zijn er ook 2 rongrijkokers overdwars gemonteerd, 25 stuks rongbussen per rij. Daarnaast ook 14 vloerankers in de randbalk. De vloer is voorzien van 27mm dikke multiplex platen met een geprofileerde kunststof antislip toplaag. Het grondraam, kopschot en achterstijlen is geschoopeerd en in kleur gespoten. 

De opbouw is voorzien van een Versus schuifkapconstructie met dakleed die naar voor en achteren open kan. Beide zijden zijn voorzien van schuifkleden met gelagerde runners en RVS spangespen.

Daarnaast beschikt hij over een demontabele uitschuifbare trap aan de achterzijde en twee RVS gereedschapskisten aan de linkerzijde.

Lees meer over schuifzeilcarrosserieën

Recent afgeleverdEls Edes
Wisselsystemen voor Arrowline te Amsterdam

Voor de firma Arrowline te Amsterdam bouwden we 3x een LZV combinatie in samenwerking met Truckland Noord-Holland en Draco Sneek.

De LZV combinatie bestaat uit 3x een truckberry gemonteerd op een Daf XF chassis en 6 stuks Draco middenas aanhangwagens. De BDF frames en de 6 stuks middenas aanhangwagens zijn volbad verzonken. Daarnaast is elke achterkader voorzien van een RVS achterspiegel met LED verlichting.

Aan weerzijden van het voertuig en de aanhangwagens is voor en achter het asstel gesloten geprofileerde gezette aluminium zijafscherming gemonteerd. Zijafscherming en uitlaatschild is in 2 kleuren gespoten en afgewerkt met RVS strip aan de bovenzijde i.v.m. beschadigingen.

Aan het chassis is een onderwaardse koppelingsbalkconstructie gemonteerd, compleet met vangmuil en een mechanische afstandsbediening aan de linkerzijde, dit geld ook voor de middelste aanhangwagen. Tevens is er aan de truckchassis en middelste aanhangwagen een opklapbare stalen stootbalk gemonteerd volgens de R.D.W. voorschriften.

De gehele combinatie heeft een totale lengte van 25250 mm.

Lees meer over wisselsystemen

Recent afgeleverdEls Edes