BDF Berry voor Beutech Kunststoffen & Bewerking

In samenwerking met Scania Joure hebben wij een BDF berry geleverd aan Beutech Kunststoffen & Bewerking in Meppel.

De berry is voorzien van een dHollandia laadklep en is gemonteerd op een Scania 4x2 truck.

Het geheel is thermisch verzinkt door de Coating Company in Groningen.

Schuifzeilencarrosserie voor Agro Noord / Hendrix for Farmers

Voor Agro Noord / Hendrix for Farmers bouwden we deze carrosserie in samenwerking met Bedrijfswagen Service Meppel.

Soort voertuig: een schuifzeilencarrosserie met een constructie voor een meeneemheftruck op een DAF CF truck chassis.

Bijzonderheden: de laadbak is volledig geschoopeerd en de constructie voor de meeneemheftruck is volbad verzinkt.

 

Open laadbak met HIAB loglift laad- en loskraan voor Van der Wiel

In samenwerking met HIAB Meppel bouwden we voor Van der Wiel transport in Drachten deze open laadbak carrosserie, waarmee boomstammen en tuinpalen vervoerd worden. De geschoopeerde laadbak is voorzien van rongbussen ten behoeve van aluminium rongen.

Distributiewagen voor bier

In opdracht van FIB Industries te Leeuwarden bouwden we voor Brau Union in Oostenrijk deze carrosserie voor biertransport. De basis van het voertuig is een Volvo FM.

Het betreft een gesloten sandwichcarrosserie waarin een tank van 66 hectoliter geplaatst is.



Recent afgeleverdEls Edes
Plywood gesloten laadbak voor Bevri - Van den Berg te Zeewolde

Deze wagen wordt gebruikt om een bandenwisselapparaat voor trekkers en andere landbouwvoertuigen te vervoeren. Daar waar een lekke of beschadigde band is, wordt deze ter plekke van de velg gewisseld. 

De carrosserie heeft een achterkant met twee deuren en een trapje om gemakkelijk binnen te stappen. Aan de voorzijde aan de passagierskant zit ook een deur met trap, zodat de lading voorin ook snel bereikt kan worden. 

Aan de binnenzijde is bovenin een takelinstallatie geplaatst. Hiervoor is een versterkt frame gebouwd. De rails is aan de achterzijde uitschuifbaar. Het bandenwisselapparaat kan hierdoor achter de wagen geplaatst worden. Het bedienen van de takelinstallatie en bandenwisselapparaat gebeurt met een eigen stroomvoorziening (hier is geen foto van) op basis van een dieselgenerator.

 

Lees meer over gesloten carrosserieën

 

Oprijcarrosserie voor Kelderhuis te Wolvega

De firma Kelderhuis te Wolvega vervoert zwaar materiaal . Voor hen bouwden we deze oprijcarrosserie met oprijram op een Scania 8 x 2 truckchassis voor Kelderhuis te Wolvega. 

Op de hoofdligger van het chassis is een pontonframe gemonteerd om de carrosserie torsiestijf te maken. De opbouw is geheel geschoopeerd, wat betekent dat een zinklaag is aangebracht op het stalen frame waardoor deze roestvrij blijft. 

In het kopschot zit een lier om voertuigen de carrosserie op te trekken. De oprijplaten worden elektrisch- hydraulisch bediend. 

 

Lees meer over open carrosserieën

 

Open laadbak met rollerkraan op rails voor Timmerman Staphorst

Timmerman Transport te Staphorst vervoert onder andere glasbokken. Hiervoor bouwden we deze open laadbak die we hebben voorzien van een rails waarop de rollerkraan heen en weer kan rijden om zo handig mogelijk te kunnen laden en lossen. De carrosserie is bovendien voorzien van een onderbouwkoppeling. 

Lees meer over open laadbakken,  laad- en loskranen en custom builds of speciaalbouw

Prachtige open dag met vele bezoekers

De open dag werd door honderden mensen bezocht. Een groot aantal klanten had zijn wagen beschikbaar gesteld om te bekijken. Zowel binnen als buiten stonden alle soorten carrosserieën opgesteld.

‘s Avonds een mooi feest met toespraken, lekker eten en muziek van DJ Disco en Syb van der Ploeg. Bauke zette zijn moeder Ticky (94), broer Hans en Joop Ruardi in het zonnetje.

Els Edes
Voorgeschiedenis 1808 - 1876
 Voorgeschiedenis 1808 - 1877 - Haentje Jan IJntema bij een paardekar (1 van 1).jpg

Voorgeschiedenis 1808 - 1877 - Haentje Jan IJntema bij een paardekar (1 van 1).jpg

In 2017 viert IJntema Carrosseriebouw het 140-jarig bestaan. Voordat de eerste IJntema in 1877 het bedrijf overnam, bestond het al sinds 1808. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het bedrijf al 209 jaar bestond in 2017. 


Haentje Jan IJntema heeft dit verhaal vlak voor zijn overlijden (1951) geschreven. De tekst is hier en daar gewijzigd en de spelling is aangepast aan die van deze tijd. Sinds 1924 bestaat het garagebedrijf naast het carrosseriebedrijf. In 1949 nemen de zonen van Haentje de bedrijven over: Wieger (1922 - 1976) het carrosseriebedrijf en Obe (1915 - 1985) de garage. In het midden van de zeventiger jaren kwamen de bedrijven in handen van Haentjes kleinkinderen: Hans en Bauke IJntema in het carrosseriebedrijf (nu gevestigd te Heerenveen) en Joost IJntema en zijn zwager Henk Bangma de garage (nu aan de Spoardyk te Workum). Sinds 1986 zwaait Bauke de scepter over IJntema Carrosseriebouw.


Meer over de geschiedenis van IJntema Carrosseriebouw vindt u hier: 

  1. VOORGESCHIEDENIS 1808 - 1876

  2. 1877 - 1918

  3. 1919 - 1934

  4. 1935 - 1948

  5. 1949 - 1989

  6. 1990 - 2017

    VANAF 2018

Open dag zaterdag 28 oktober 2017
Aankondiging open dag 28 oktober 2017 (1 van 1).jpg

Hebt u altijd al eens willen zien hoe een carrosserie van een vrachtwagen gebouwd wordt? Of bent u gewoon benieuwd wat IJntema voor bedrijf is? Zaterdag 28 oktober openen wij de deuren van de werkplaats voor iedereen die belangstelling heeft. Op onze 140ste verjaardag laten we zien hoe wij opleggers, aanhangers, trailers, kranen, distributiebakken, speciale en unieke ontwerpen fabriceren.

U bent van harte welkom.

Zaterdag 28 oktober
12:00 - 16:00 uur

Leeuwarderstraatweg 151A
8441 PK HEERENVEEN 

Els Edes